✕ Stäng

Kiropraktik

Kiropraktik är ett alternativ för att behandla muskelvärk och ledvärk. Ischias är ett vanligt förekommande besvär som kiropraktorer behandlar.

kiropraktik

Kiropraktik – vid smärta i muskler/leder

Har du ont eller känner dig stel i muskler och leder kan du ta kontakt med en kiropraktor som ett alternativ till att behandla smärtan.

För att ta reda på vad källan till problemet är går kiropraktorn igenom sjukdomshistoria med patienten samt om smärtan kan bero på fel arbetsställning eller stress. Kiropraktorn bedömer sedan vilken behandling som passar patienten bäst.

Så går behandlingen till

Du får börja med att klä av dig kläderna, men behålla underkläderna på. Du får sedan lägga dig ner på en bänk för att kiropraktorn ska kunna utföra behandlingen.

Behandlingen utförs alltid med händerna och den vanligaste metoden kallas för kiropraktisk justering. Det innebär att man tänjer ut lederna mer än vad det kan i vanliga fall, för att sedan med ett snabbt tryck med händerna återställa ledens rörlighet. Har du aldrig varit hos en kiropraktor förut brukar besöket ta mellan 30-40 minuter, därefter brukar besöken ta mellan 10-30 minuter.

Behandlingsbesvär hos en kiropraktor

Hos en kiropraktor kan du få hjälp med de allra vanligaste varianterna av muskel och ledvärk. Exempel på det kan vara spänningar i nacke och axlar, nackspärr, ryggskott och ischiasvärk. Andra besvär kan vara idrottsskador, migrän, yrsel eller smärta som strålar ut i armarna.

Andra metoder

Utöver den mest vanliga metoden, kiropraktisk justering, använda även metoder såsom massage, triggerpunktsbehandling och muskeltänjning.

  • Massage – används för att få spända och ömma muskler att slappna av.
  • Triggerpunktsbehandling – innebär att man trycker på ömma muskelknutor för att minska obehag och smärta.
  • Traktionsbehandling – innebär att man separerar ledytorna.
  • Mobilisering – används för att öka rörligheten i lederna och innebär att man tänjer ledens kapacitet.
  • Muskeltöjning – används för att minska smärta i nacke, axlar och nedre delen av ryggen och innebär att musklerna försiktigt tänjs ut.

Senaste Nytt